Dziś jest:
Piątek, 22 Października 2021
Imieniny:
Filipa, Kordiana, Marka
e-B@nkKomunikaty o bezpieczeństwie

 

01.10.2021 Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków!

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Obecnie z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk.

Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.

Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:

  • podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
  • instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

W przypadku, gdy:

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie

skontaktuj się z bankiem!

Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji.

Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).

Kontakt z Infolinią SGB:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).

 


24.09.2021 Uważaj na fałszywe SMS-y o skierowaniu na kwarantannę lub zgubionych dokumentach!

Ostrzegamy o masowo rozsyłanych SMS-ach, które informują o skierowaniu na kwarantannę albo zgubionych dokumentach.

Wiadomości w nazwie mają nadpis Kwarantanna, a w treści znajduje się link do strony nakłaniającej do pobrania fałszywej aplikacji Flash Player.

Jeśli zainstalujesz aplikację z linku, zainfekujesz swój smartfon z systemem Android złośliwym oprogramowaniem. W efekcie oszuści uzyskają dostęp do wrażliwych danych z Twojego telefonu, m.in. danych uwierzytelniających do bankowości mobilnej.

Pamiętaj, że samo kliknięcie w link z wiadomości SMS – bez pobrania i zainstalowania aplikacji, nie stanowi zagrożenia dla Twojego telefonu. Jeśli jednak aplikacja została przez Ciebie zainstalowana, to jak najszybciej wyłącz smartfon.

Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe SMS-y. Warto ostrzec również rodzinę i znajomych.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

 


13.09.2021 Uwaga na wiadomości e-mail zawierające załączniki lub linki (powiązane z podatnością CVE-2021-40444 w Microsoft Office)

Ostrzegamy o kampaniach phishingowych, które wykorzystują złośliwe oprogramowanie oparte na luce w oprogramowaniu Microsoft Office (CVE-2021-40444).

Atakujący mogą próbować nakłaniać użytkowników do uruchomienia złośliwego pliku, korzystając z metod opartych na socjotechnice. Najczęściej stosowaną metodą jest atak polegający na rozsyłaniu e-mailowych wiadomości ze złośliwym załącznikiem lub linkiem do pobrania złośliwej treści.

Mogą to być e-maile podszywające się pod istniejące – zaufane organizacje, a także wiadomości, których celem jest np. zainteresowanie odbiorcy.

Jeśli uruchomisz plik zawierający złośliwe oprogramowanie, zainfekujesz urządzenie i umożliwisz wykonanie dowolnego kodu na swoim komputerze. W praktyce doprowadzi to do przejęcia Twojej stacji roboczej przez atakujących.

Prosimy – zachowaj szczególną ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej, zwłaszcza załączników i linków. Nie otwieraj i usuwaj wiadomości, które budzą Twoje podejrzenia.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB lub Bankiem:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

 


13.05.2021 Ostrzegamy przed stronami podszywającymi się pod bankowość internetową

Informujemy, że mogą pojawiać się strony, za pośrednictwem których przestępcy podszywają się pod stronę Bankowości Internetowej

Przypominamy:

  • Wpisuj w pasku adresu przeglądarki pełny adres strony logowania do Bankowości Internetowej  – nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Adres strony logowania rozpoczyna się od https (oznaczającego bezpieczne połączenie internetowe).
  • Zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz. Adres rozpoczyna się od https:// (w adresie strony widnieje wyłącznie domena com.pl, czyli https://ebank.pbstom.com.pl/ lub https://ecorp.pbstom.com.pl). Pamiętaj również o weryfikacji ważności certyfikatu wystawionego dla bankowości przez firmę Certum (Unizeto Technologies S.A.). Możesz to sprawdzić, klikając w kłódkę. Podczas korzystania z Bankowości Internetowej sprawdzaj regularnie, czy na pasku adresu przeglądarki widnieje domena pbstom.com.pl.
  • Nigdy nie loguj się do Bankowości Internetowej za pośrednictwem linku otrzymanego np. w wiadomości e-mail/ sms, czacie lub będącego wynikiem wyszukiwania w przeglądarce.
  • Uważnie czytaj treść w kodach SMS/ Mobilnym Tokenie

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Bankiem

 


16.04.2021 Uwaga na SMS „Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne”

Ostrzegamy przed kampanią, w której przestępcy rozsyłają fałszywe SMS-y informujące o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne.

Linki znajdujące się w SMS-ach kierują do strony, która udaje firmę kurierską i „zachęca” do pobrania aplikacji śledzącej przesyłkę.

W rzeczywistości aplikacja to szkodliwe oprogramowanie, które umożliwia atakującym m.in. przejmowanie funkcji wysyłania i odbierania wiadomości SMS w celu kradzieży środków z konta bankowego.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB lub Bankiem

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora) 

 


26.03.2021 Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – podszywanie się pod pracowników Banku nadal groźne!

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.

W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!

Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. Pracownik również w rozmowie telefonicznej nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

W przypadku, gdy:

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,

skontaktuj się z bankiem!

Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).

 

 


25.03.2021 Uwaga na fałszywe serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex

Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex i zachęcamy do zapoznania się z komunikatem Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP:

https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Uwazaj-na-oszukancze-serwisy-internetowe,-ktore-oferuja-kryptowaluty-i-inwestycje-na-rynku-Forex.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

 


05.02.2021 Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników Call Center SGB-Banku SA

 

Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku?

Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej?

Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy?

Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”?

Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?

Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.

Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku. 

Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy otrzymałeś telefon od oszusta?

  • Rozłącz się.
  • Upewnij się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
  • Zadzwoń do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku i przedstaw sprawę.
  • Zgłoś sprawę organom ścigania, gdy ujawniłeś poufne informacje o sobie lub zainstalowałeś aplikację wskazaną przez oszusta.
  • Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej –  przy użyciu nowych środków dostępu – upewnij się, że urządzenie, z którego korzystasz jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.

Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort.
To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!

 


07.12.2020 Uwaga na fałszywe sklepy internetowe

 

Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.

Szczególną uwagę warto zwrócić na:

  • niedostępność danej metody płatności,
  • brak szyfrowanego połączenia (SSL),
  • błąd certyfikatu SSL,
  • podejrzaną nazwę domeny,
  • niepoprawną polszczyznę.

Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał.

Warto zwrócić uwagę także na komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”.

Co więcej, w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – kartą płatniczą przez internet. Sklep internetowy za zakupiony towar powinien oferować kilka metod płatności np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.

Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się zrobić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z zakupów.

Jeśli wybierzesz metodę płatności kartą – zweryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Zawsze warto również porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać np. z internetowych porównywarek cen.

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń dot. autentyczności sklepu lub oferty należy zrezygnować z zakupów.

 


26.11.2020 Ostrzegamy o kolejnych oszustwach w internecie

 

  • Najpierw pomyśl, potem… nie rób!

Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

JnoZ+ygnzvPApwe74deyig12bFo3q+uRZhWAHAMCN3SXYfd4VO4IdAAD4gWBXKditXxEeDpQIdgAAYGVvsLvvcicEu+kzwQ4AgHO4a7D7BregmjzWoaEZAAAAAElFTkSuQmCC

 

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

  • Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

  • Zadbaj o to, na co masz wpływ

Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.

Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich:  www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet

 


20.10.2020 Ostrzegamy przed oszustwem "na Netflixa"

Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.

Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:

Co prowadzi do utraty pieniędzy?

3 x „P”

  • Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
  • Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
  • Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).

Pamiętaj, że:

  • to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
  • od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
  • to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!

 


22.09.2020 Uwaga na fałszywe strony podszywające się pod Bankowość Internetową (Phishing)

 

Nadal ostrzegamy przed kampanią phishingu, podczas której przestępcy podszywają się pod strony Bankowości Internetowej.

Celem ataku jest wyłudzenie środków dostępu do Bankowości  Internetowej za pomocą fałszywych stron, które mogą przypominać m.in. strony Bankowości Internetowej

Przestępcy mogą wykorzystać wyszukiwarki internetowe oraz wiadomości e-mail czy SMS (jako wynik wyszukiwania/w otrzymanej korespondencji mogą pojawić się fałszywe strony).

Pamiętaj:

  • Wpisuj adres strony logowania do Bankowości Internetowej lub korzystaj z oficjalnej strony Banku – nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce.
  • Zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz oraz jej certyfikat (symbol zamkniętej kłódki. Adres rozpoczyna się od https:// w adresie strony widnieje wyłącznie domena pbstom.com.pl. Po kliknięciu w kłódkę pojawi się certyfikat wystawiony dla sgb24.pl przez firmę Unizeto Technologies S.A.).
  • Nigdy nie loguj się do Bankowości Elektronicznej za pośrednictwem linku otrzymanego w wiadomości e-mail lub sms.

 


19.08.2020 Oszustwo na dopłatę do przesyłki kurierskiej

 

Otrzymałeś wiadomość e-mail? Spójrz, kto jest nadawcą? Pamiętaj, że adres, który widzisz, może nie być prawdziwy – pod wyświetloną nazwą może kryć się adres e-mail oszusta.

Masz kliknąć w link w treści wiadomości by dopłacić za usługę?  Czekasz na paczkę i przez to ufasz, że komunikat jest wiarygodny? Zatem najedź kursorem na link i – bez klikania! – zobacz do jakiej strony prowadzi! Dokładnie przeczytaj adres strony, może się różnić od prawdziwej strony operatora płatności tylko jednym znakiem. Nie klikaj gdy nie rozpoznajesz adresu.

Jeśli jednak kliknąłeś i jesteś na stronie, na której masz podać wszystkie dane, rzekomo potrzebne do zrealizowania zamówienia – zatrzymaj się na chwilę i pomyśl, czy na pewno podanie wszystkich informacji o sobie jest konieczne? W realnym świecie rzadko tak robimy…

W wirtualnym świecie również zastanów się, gdy ktoś prosi Cię o dane Twojej karty, hasła dostępowe do bankowości internetowej czy zażąda zawartości wiadomości SMS z Banku!

Jeśli jesteś uważny i roztropny przestępcom będzie trudno Cię zmanipulować i ukraść Twoje pieniądze.

Pamiętaj! Zawsze czytaj wiadomości SMS z Banku, zanim przepiszesz kod zastanów się co akceptujesz.

Jeśli potrzebujesz zasięgnąć wiedzy i zdobyć więcej informacji zachęcamy do przeczytania poniższych komunikatów na stronie SGB-Banku SA. Możesz także zapoznać się z ostrzeżeniami o zagrożeniach na stronach Związku Banków Polskich

Pamiętaj, że to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!

 


13.07.2020 r. Uwaga na oszukańcze serwisy internetowe oferujące inwestycje w kryptowaluty oraz na rynku Forex

 

W trosce o bezpieczeństwo środków oraz danych naszych klientów ostrzegamy przed próbami wyłudzeń związanych z inwestowaniem na rynkach kryptowalut i Forex.

Szczegółowe informacje w informacji Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP o zagrożeniu związanym z ofertami inwestycji na rynku Forex i Bitcoin z dnia 10 lipca 2020 r.

 


08.06.2020 r. Uwaga na wiadomości e-mail z szantażem udostępnienia prywatnych danych

Szanowni Klienci,

obserwujemy obecnie kampanię e-mail związaną z rozsyłaniem przez przestępców fałszywych wiadomości z żądaniem okupu (zapłaty).

Atakujący mogą wykorzystywać w polu nadawcy (ang. FROM) imiona i nazwiska pracowników SGB-Banku oraz Banków Spółdzielczych naszego Zrzeszenia. Przestępcy żądają okupu w zamian za nie ujawnianie kompromitujących treści, które pochodzą z Państwa komputerów. Jest to blef, atakujący nie są w posiadaniu takich danych.

Przestępczy e-mail ma na celu wyłudzenie okupu. Prosimy nie odpowiadać na taką wiadomość oraz nie podejmować prób związanych z opłaceniem okupu. Podejrzaną wiadomość rekomendujemy usunąć ze swojej skrzynki odbiorczej.

 

 


25.05.2020 r. Uwaga! Przestępcy atakują przedsiębiorców korzystających z Programu Tarcza Finansowa PFR

 

Ostrzegamy przed telefonicznymi próbami podszywania się pod pracowników Banku, pracowników instytucji publicznych – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Policji, Prokuratury oraz za przedstawicieli firm, które proponują pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.

Celem przestępców jest wyłudzenie Państwa danych, dotyczących m.in.: danych identyfikacyjnych, haseł, kodów PIN/SMS, danych osobowych (w tym nr PESEL) czy danych związanych z saldem konta lub ostatnimi operacjami wykonywanymi na rachunku. Próba wyłudzenia danych może być realizowana także za pomocą komunikacji SMS lub e-mail.

W takich przypadkach prosimy o szczególne zachowanie ostrożności i nie podawanie jakichkolwiek danych przez telefon czy e-mail. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości SMS lub e-mail prosimy na taką korespondencję nie odpowiadać.

W razie jakiejkolwiek wątpliwości prosimy o przerwanie połączenia telefonicznego i natychmiastowy kontakt z Bankiem

Przypominamy!

  • Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
  • Pracownik Banku nigdy nie prosi o zainstalowanie jakiejkolwiek aplikacji, do której link (lub załącznik) wysłany jest za pomocą SMS lub poczty e-mail.
  • Dzwoniąc na infolinię Banku, mogą Państwo poprosić o zweryfikowanie tożsamości pracownika.

 


16.03.2020 r. Ostrzegamy przed oszustwami „na koronawirusa”

 

Przestępcy wykorzystują każdą okazję – w obecnej sytuacji do wyłudzenia pieniędzy oraz danych osobowych stosują socjotechniki związane z koronawirusem.

Przykładami takich ataków mogą być m.in.

  • Fake newsy

(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej – Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),

 

  • Mapy przedstawiające zasięg oddziaływania koronawirusa

(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),

 

  • Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA

(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),

 

  • Oferowanie leków, testów na koronawirusa

(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),

 

  • Jak chronić się przed działalnością oszustów?

Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.

Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać – wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.

 


02.09.2019 r. Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon

 

Ostrzegamy, przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te  przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS informując rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości.

W rzeczywistości celem oszustów jest zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego.

Przypominamy!

Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.

W przypadku gdy odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku i masz jakiekolwiek wątpliwości czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się z bankiem.

 


16.05.2019 r. Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności!

 

Ostrzegamy przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności.

https://zbp.pl/wydarzenia/archiwum/wydarzenia/2019/maj/uwaga-na-falszywe-strony-udajace-posrednikow-szybkich-platnosci

 


27.02.2019 r. Uwaga na fałszywe maile z informacją o wszczęciu kontroli z Urzędu Skarbowego!

Uwaga na fałszywe maile z informacją o wszczęciu kontroli z Urzędu Skarbowego!

Szanowni Klienci!

Ostrzegamy przed kampanią internetową, w której przestępcy wykorzystując komunikację e-mail podszywają się pod Urząd Skarbowy. W treści maila znajduje się spakowany załącznik (najczęściej archiwum z rozszerzeniem .tar) zawierający złośliwe oprogramowanie. Otwarcie tego dokumentu jest bardzo niebezpieczne i grozi zainfekowaniem komputera złośliwym oprogramowaniem!

Poniżej przykładowa treść wiadomości:

Nadawca (pole Od): URZĄD SKARBOWY

Temat: INFORMACJA О ZAMIARZE WSZCZĘCIA KONTROLI SKARBOWEJ
Nadawca: URZĄD SKARBOWY
Do:

Urząd Skarbowy odczytać zawiadomienie о zamiarze zainicjować kontroli w dniu 18.04.2019r. Wobec braku możliwości ustawienia kontaktu telefonicznego w dniach 4-7.04.2019r. i nie zastania podatnika w jego siedzibie w dniu 6.04.2019r. w celu ustalenia terminu wszczęcia kontroli. Urząd Skarbowy wyznacza termin zainicjować kontroli na 29.04.2019r. о godz. 9.00.

Jednoczesnie Urzqd Skarbowy informuje, ze zgodnie z art. 92a ustawy z dnia 13 pazdziernika 1998r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz.74 z p6zn. zm.) w zwiqzku art. 80 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 г. о swobodzie dziatalnosci gospodarczej (Dz. U. z 2007 r.. Nr 155, poz. 1095 z pozn. zm.) czynnosci kontrolnych dokonuje si$ w obecnosci kontrolowanego lub osoby przez niego upowaznionej. Oznacza to ze w wyzej wymienionym terminie jest Pani/Pan zobowiązana do obecnosci w siedzibie swojej Firmy i wspofpracy z inspektorem kontroli. Ponadto zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy о swobodzie dziatalnosci gospodarczej jest Pani/Pan zobowiązuje do pisemnego wskazania osoby upowaznionej do reprezentowania Pani/Pana w trakcie kontroli, w szczegolnosci w czasie Pani/Pana nieobecnosci.

Jest Pani/Pan zobowiązania do przygotowania wszystkich potrzebnych dokumentow zwiqzanych z prowadzone przez Pani/Pana Firm wymienionych w załączniku(dokumenty.rar).

Nieobecnosc Pani/Pana moze zostac uznana za stan wyczerpuje znamiona wykroczenia okreslonego w art. 98 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 pazdziernika 1998 r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz. 74 z pozn. zm.).

INSPEKTOR KONTROLI

Urząd Skarbowy

mgr Marian Jakubowski

 

Prosimy nie otwierać załączników w przypadku otrzymania takiej wiadomości. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy kierować pytania bezpośrednio na naszą infolinię: 800 88 88 88 lub (+48) 61 647 28 46.

Pamiętaj – nigdy nie otwieraj załączników z wiadomości, które budzą Twój niepokój lub których się nie spodziewasz! Autentyczność działań urzędowych zawsze możesz potwierdzić w danym urzędzie, kontaktując się z nim osobiście.

Ostrzeżenie Ministerstwa Finansów w tej sprawie: https://www.gov.pl/web/kas/uwaga-na-falszywe-e-maile-o-zamiarze-wszczecia-kontroli-skarbowej

 


Więcej informacji o aktualnych zagrożeniach znajdziecie Państwo na stronach WWW:
Związku Banków Polskich
Związku Banków Polskich – Bezpieczny Bank
Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego
CERT Orange

Sekretariat: Tel: 44 726 09 39     Fax: 44 726 09 42
© Copyright Powiatowy Bank Spółdzielczy w Tomaszowie Mazowieckim      All rights reserved   |   powered by netadmin 7.26
Dane z dnia: 2021-10-21
1 CHF4.2637bez zmian0.0000
1 EUR4.5841bez zmian0.0000
1 GBP5.4327bez zmian0.0000
1 USD3.9428bez zmian0.0000
NazwaOprocentowanie
Referencyjna0,50
Lombardowa1,00
Depozytowa0,00
Redyskontowa weksli0,51
Dyskontowa weksli0,52