Sygnaliści – informacje
W Powiatowym Banku Spółdzielczym w Tomaszowie Mazowieckim wdrożyliśmy zalecenia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Na jej podstawie wprowadziliśmy procedurę, która w szczególności przeznaczona jest dla byłych i obecnych pracowników, współpracowników, kandydatów do pracy, stażystów, dostawców, kontrahentów, osób reprezentujących akcjonariuszy czy członków organów banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje obszary takie jak:
-
korupcja,
-
zamówienia publiczne,
-
usługi,
-
produkty i rynki finansowe,
-
przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
-
bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami, bezpieczeństwo transportu,
-
ochrona środowiska, zdrowie publiczne, ochrona konsumentów,
-
ochrona prywatności i danych osobowych,
-
bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
-
inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Co powinno zawierać zgłoszenie
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie:
-
na czym polega naruszenie,
-
opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji, np. kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość.
-
dodatkowe informacje, takie jak lista świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.).
Zachęcamy do podania takich danych jak: imię i nazwisko oraz dane do kontaktu (może to być np. adres korespondencyjny, adres e- mail, numer telefonu). Brak danych kontaktowych uniemożliwi komunikację – nie będziemy mogli potwierdzić, że przyjęliśmy zgłoszenie lub przekazać informacji zwrotnej po zakończeniu działań.
W ciągu 7 dni od wysłania zgłoszenia potwierdzimy, że je przyjęliśmy. Po jego analizie podejmiemy decyzję o trybie postępowania i rozpatrzymy je w ciągu 3 miesięcy (90 dni) od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
Jak przesyłać zgłoszenia
Sygnalista może dokonywać zgłoszeń wewnętrznych:
-
przez wysłanie wiadomości elektronicznej z konta elektronicznego (w przypadku anonimowego zgłoszenia zalecamy niezawierającego danych nadawcy) na adres: etykawbanku@pbstom.com.pl;
-
poprzez dokonanie nagrania za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344);
-
pisemnie, w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne banku” adresowanej do Zespół ds. zgodności, 97-200 Tomaszów Mazowiecki, ul. Handlowa 35/37,z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej Rada Nadzorcza 97-200 Tomaszów Mazowiecki, ul. Handlowa 35/37, z dopiskiem „do rąk własnych”;
-
osobiście, poprzez zgłoszenie chęci bezpośredniego spotkania jedną z dróg wskazanych powyżej.
Bank zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych, w każdym przypadku gdy następują naruszenia prawa. Bank podejmuje zdecydowane działania, które pozwolą skutecznie zaradzić występującym problemom, a sygnaliście każdorazowo gwarantuje się zachowanie anonimowości. Sygnalista, oprócz zastosowania procedury wewnętrznej ma prawo dokonania zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich albo odpowiednich organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej. Zgłoszenia mogą być dokonywane w sposób podany na stronach internetowych odpowiednich instytucji.
Tekst ustawy o ochronie sygnalistów dostępny TUTAJ.