Uważaj na fałszywe alerty RCB i fałszywe zbiórki dla powodzian!
Oszuści wysyłają fałszywe SMS-y, które imitują alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) i zawierają podejrzane linki – ostrzega RCB.
“Uwaga! Fałszywe SMS-y podszywające się pod Alert RCB” – poinformowało późnym wieczorem w poniedziałek Rządowe Centrum Bezpieczeństwa w mediach społecznościowych.
Pamiętaj, że prawdziwe alerty RCB nigdy nie zawierają linków ani nie proszą o podanie danych.
Dodatkowo, oszuści organizują fałszywe zbiórki na pomoc dla powodzian.
RCB przypomina – jeśli chcesz upewnić się, że otrzymany alert jest autentyczny, możesz to zweryfikować przez oficjalną stronę internetową biura (www.gov.pl/rcb) oraz na profilu RCB w mediach społecznościowych.
“Jeśli otrzymasz wiadomość, która wygląda jak Alert RCB, ale zawiera link lub budzi Twoje wątpliwości, prosimy, abyś nie klikał w odnośnik i nie odpowiadał na wiadomość” – zaapelowało RCB w komunikacie.
Dbaj o swoje bezpieczeństwo!
Uwaga na fałszywe SMS-y podszywające się pod aplikację mObywatel
Cyberprzestępcy próbują podszywać się pod rządową aplikację mObywatel i wyłudzać w ten sposób dane użytkowników. Rozsyłają fałszywe wiadomości SMS, w których informują, że w skrzynce odbiorczej aplikacji czeka nowa wiadomość, i zachęcają, by zalogować się za pomocą dołączonego linku.
Przykład takiej wiadomości:
UWAGA! W skrzynce odbiorczej mObywatela znajduje się nowa wiadomość. Zaloguj się do portalu, używając linku poniżej: https://rb.gy/…
Nie daj się oszukać! Link w takich wiadomościach prowadzi do fałszywych stron, które tylko imitują strony rządowe.
Jak się chronić?
- Nigdy nie klikaj linków w wiadomościach SMS lub e-mailach, które wyglądają podejrzanie.
- Samodzielnie odwiedzaj strony instytucji, aby sprawdzić prawdziwość otrzymanej informacji.
- Wszystkie oficjalne informacje o mObywatelu znajdziesz na stronie: https://info.mobywatel.gov.pl/
Cyberhigiena na co dzień
Cyberprzestępcy wykorzystują popularność aplikacji rządowych i podszywają się pod instytucje publiczne. Jeżeli otrzymasz wiadomość sugerującą pilne działanie (np. dotyczące blokady konta, nowych wiadomości czy innych ważnych spraw), zawsze zweryfikuj, czy jest prawdziwa.
Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów)!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników banków pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Pamiętaj, pracownicy naszego banku nigdy nie zadzwonią do Ciebie z numeru infolinii 800 888 888. Z tego numeru korzystamy tylko, aby odbierać połączenia.
Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz w zakładce Kontakt. Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki (znajduje się u góry okna z otwartą przeglądarką internetową).
Ponownie ostrzegamy przed oszustwami na portalach OLX/Vinted/Allegro
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.
Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz działać według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.
Zadbaj o to, na co masz wpływ.
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.
Pamiętaj:
- czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
- nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
- rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.
Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami
4.03.2022 Uważaj na wiadomości e-mail zawierające załączniki lub linki (Trojan QakBot)
Ostrzegamy przed kampaniami spamowymi, w których rozsyłane są maile z linkami lub załącznikami (najczęściej dokumentami Microsoft Office: Word, Excel) lub archiwami chronionymi hasłem (*. zip, .* rar). Załączone dokumenty informują np. o fakturze. Co więcej, mogą to być wiadomości, w których oszuści podszywają się pod istniejące – zaufane organizacje.
Dokumenty zawierają makra, a ich otwarcie (włączenie zawartości) powoduje infekcję złośliwym oprogramowaniem QakBot.
Prosimy – zachowaj szczególną ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej, zwłaszcza załączników i linków.
Nie otwieraj i usuwaj wiadomości, które budzą Twoje podejrzenia.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Bankiem
24.02.2022 Uważaj na fałszywe serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex
Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex.
Oszustwo inwestycyjne najczęściej ma miejsce, kiedy ktoś kontaktuje się z Tobą telefonicznie, e-mailem lub przez media społecznościowe i oferuje szansę zainwestowania w „jedyną w swoim rodzaju okazję”. Oszuści często brzmią wiarygodnie i mają wiedzę, która może uśpić Twoją czujność, np. operują liczbami czy prognozami zysków. Fałszywy doradca dąży do tego, aby na Twoim komputerze zostały przez Ciebie zainstalowane odpowiednie programy. Rzekomo mają one ułatwić Ci inwestowanie. W rzeczywistości najczęściej są to programy, które umożliwiają oszustowi zdalne korzystanie z Twojego komputera.
Możesz również natknąć się na ogłoszenie w internecie lub w mediach społecznościowych z obietnicą szybkiego zysku. Przykład fałszywej oferty inwestycyjnej:
Jak rozpoznasz fałszywą inwestycję?
Oferta inwestycyjna może być oszustwem, jeśli rzekomy doradca:
-
dzwoni do Ciebie wielokrotnie lub często kontaktuje się z Tobą za pomocą portali społecznościowych
-
powołuje się na przykłady inwestycji, na których zyskały znane osoby
-
nakłania do podjęcia szybkiej decyzji, aby nie stracić okazji
-
oferuje wsparcie poprzez program do obsługi zdalnej, np. AnyDesk lub TeamViewer.
Zachowaj czujność:
-
jeżeli nie rozumiesz oferty, poproś o jej ponowne i dokładne wyjaśnienie
-
jeżeli nie masz pewności i nie ufasz firmie, niczego nie podpisuj i na nic się nie zgadzaj
-
nie ulegaj presji. Uważaj na pozornie atrakcyjne oferty. Nie działaj pochopnie, pod wpływem chwili i emocji.
Pamiętaj! Przy inwestowaniu pieniędzy zawsze stosuj metodę ograniczonego zaufania!
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Bankiem
31.01.2022 Uważaj na fałszywe SMS-y dotyczące usługi BLIK!
Dotarł do Ciebie SMS o poniższej lub podobnej treści?
Uważaj! To oszustwo!
Oszuści wysyłają SMS-y z informacją o przelewie 450 złotych przesłanych za pomocą BLIKA na Twój telefon. Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na fałszywą stronę, gdzie rzekomo masz odebrać pieniądze. Celem oszustów jest pozyskanie Twoich danych do logowania do bankowości.
Gdy otworzysz link pojawi się okienko z wyborem Twojego banku. Ta strona, jak i strona wybranego banku jest fałszywa. Jeśli podasz tam swoje dane – trafią one bezpośrednio do oszusta.
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami.
02.12.2021 Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub różnych zaufanych instytucji (np. policjantów)!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, które pozwala na przejęcie kontroli nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości ich celem jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.
Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji,
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej,
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki (znajduje się u góry okna z otwartą przeglądarką internetową).
Kontakt z Infolinią SGB
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
lub z Bankiem na numery podane w zakładce Kontakt.
01.10.2021 Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Obecnie z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk.
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.
Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji.
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).
Kontakt z Infolinią SGB:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
24.09.2021 Uważaj na fałszywe SMS-y o skierowaniu na kwarantannę lub zgubionych dokumentach!
Ostrzegamy o masowo rozsyłanych SMS-ach, które informują o skierowaniu na kwarantannę albo zgubionych dokumentach.
Wiadomości w nazwie mają nadpis Kwarantanna, a w treści znajduje się link do strony nakłaniającej do pobrania fałszywej aplikacji Flash Player.
Jeśli zainstalujesz aplikację z linku, zainfekujesz swój smartfon z systemem Android złośliwym oprogramowaniem. W efekcie oszuści uzyskają dostęp do wrażliwych danych z Twojego telefonu, m.in. danych uwierzytelniających do bankowości mobilnej.
Pamiętaj, że samo kliknięcie w link z wiadomości SMS – bez pobrania i zainstalowania aplikacji, nie stanowi zagrożenia dla Twojego telefonu. Jeśli jednak aplikacja została przez Ciebie zainstalowana, to jak najszybciej wyłącz smartfon.
Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe SMS-y. Warto ostrzec również rodzinę i znajomych.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
13.09.2021 Uwaga na wiadomości e-mail zawierające załączniki lub linki (powiązane z podatnością CVE-2021-40444 w Microsoft Office)
Ostrzegamy o kampaniach phishingowych, które wykorzystują złośliwe oprogramowanie oparte na luce w oprogramowaniu Microsoft Office (CVE-2021-40444).
Atakujący mogą próbować nakłaniać użytkowników do uruchomienia złośliwego pliku, korzystając z metod opartych na socjotechnice. Najczęściej stosowaną metodą jest atak polegający na rozsyłaniu e-mailowych wiadomości ze złośliwym załącznikiem lub linkiem do pobrania złośliwej treści.
Mogą to być e-maile podszywające się pod istniejące – zaufane organizacje, a także wiadomości, których celem jest np. zainteresowanie odbiorcy.
Jeśli uruchomisz plik zawierający złośliwe oprogramowanie, zainfekujesz urządzenie i umożliwisz wykonanie dowolnego kodu na swoim komputerze. W praktyce doprowadzi to do przejęcia Twojej stacji roboczej przez atakujących.
Prosimy – zachowaj szczególną ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej, zwłaszcza załączników i linków. Nie otwieraj i usuwaj wiadomości, które budzą Twoje podejrzenia.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB lub Bankiem:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
13.05.2021 Ostrzegamy przed stronami podszywającymi się pod bankowość internetową
Informujemy, że mogą pojawiać się strony, za pośrednictwem których przestępcy podszywają się pod stronę Bankowości Internetowej
Przypominamy:
- Wpisuj w pasku adresu przeglądarki pełny adres strony logowania do Bankowości Internetowej – nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Adres strony logowania rozpoczyna się od https (oznaczającego bezpieczne połączenie internetowe).
- Zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz. Adres rozpoczyna się od https:// (w adresie strony widnieje wyłącznie domena com.pl, czyli https://ebank.pbstom.com.pl/ lub https://ecorp.pbstom.com.pl). Pamiętaj również o weryfikacji ważności certyfikatu wystawionego dla bankowości przez firmę Certum (Unizeto Technologies S.A.). Możesz to sprawdzić, klikając w kłódkę. Podczas korzystania z Bankowości Internetowej sprawdzaj regularnie, czy na pasku adresu przeglądarki widnieje domena pbstom.com.pl.
- Nigdy nie loguj się do Bankowości Internetowej za pośrednictwem linku otrzymanego np. w wiadomości e-mail/ sms, czacie lub będącego wynikiem wyszukiwania w przeglądarce.
- Uważnie czytaj treść w kodach SMS/ Mobilnym Tokenie
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Bankiem
16.04.2021 Uwaga na SMS „Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne”
Ostrzegamy przed kampanią, w której przestępcy rozsyłają fałszywe SMS-y informujące o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne.
Linki znajdujące się w SMS-ach kierują do strony, która udaje firmę kurierską i „zachęca” do pobrania aplikacji śledzącej przesyłkę.
W rzeczywistości aplikacja to szkodliwe oprogramowanie, które umożliwia atakującym m.in. przejmowanie funkcji wysyłania i odbierania wiadomości SMS w celu kradzieży środków z konta bankowego.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB lub Bankiem
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
26.03.2021 Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – podszywanie się pod pracowników Banku nadal groźne!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.
W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!
Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. Pracownik również w rozmowie telefonicznej nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).
25.03.2021 Uwaga na fałszywe serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex
Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex i zachęcamy do zapoznania się z komunikatem Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP:
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
05.02.2021 Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników Call Center SGB-Banku SA
Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku?
Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej?
Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy?
Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”?
Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?
Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.
Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku.
Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy otrzymałeś telefon od oszusta?
- Rozłącz się.
- Upewnij się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
- Zadzwoń do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku i przedstaw sprawę.
- Zgłoś sprawę organom ścigania, gdy ujawniłeś poufne informacje o sobie lub zainstalowałeś aplikację wskazaną przez oszusta.
- Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej – przy użyciu nowych środków dostępu – upewnij się, że urządzenie, z którego korzystasz jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort.
To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!
07.12.2020 Uwaga na fałszywe sklepy internetowe
Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
Szczególną uwagę warto zwrócić na:
- niedostępność danej metody płatności,
- brak szyfrowanego połączenia (SSL),
- błąd certyfikatu SSL,
- podejrzaną nazwę domeny,
- niepoprawną polszczyznę.
Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał.
Warto zwrócić uwagę także na komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”.
Co więcej, w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – kartą płatniczą przez internet. Sklep internetowy za zakupiony towar powinien oferować kilka metod płatności np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.
Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się zrobić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z zakupów.
Jeśli wybierzesz metodę płatności kartą – zweryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Zawsze warto również porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać np. z internetowych porównywarek cen.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń dot. autentyczności sklepu lub oferty należy zrezygnować z zakupów.
26.11.2020 Ostrzegamy o kolejnych oszustwach w internecie
- Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:
Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.
- Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
- Zadbaj o to, na co masz wpływ
Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.
Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich: www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet
20.10.2020 Ostrzegamy przed oszustwem "na Netflixa"
Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.
Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.
Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:
Co prowadzi do utraty pieniędzy?
3 x „P”
- Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
- Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
- Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).
Pamiętaj, że:
- to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
- od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
- to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
22.09.2020 Uwaga na fałszywe strony podszywające się pod Bankowość Internetową (Phishing)
Nadal ostrzegamy przed kampanią phishingu, podczas której przestępcy podszywają się pod strony Bankowości Internetowej.
Celem ataku jest wyłudzenie środków dostępu do Bankowości Internetowej za pomocą fałszywych stron, które mogą przypominać m.in. strony Bankowości Internetowej
Przestępcy mogą wykorzystać wyszukiwarki internetowe oraz wiadomości e-mail czy SMS (jako wynik wyszukiwania/w otrzymanej korespondencji mogą pojawić się fałszywe strony).
Pamiętaj:
- Wpisuj adres strony logowania do Bankowości Internetowej lub korzystaj z oficjalnej strony Banku – nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce.
- Zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz oraz jej certyfikat (symbol zamkniętej kłódki. Adres rozpoczyna się od https:// w adresie strony widnieje wyłącznie domena pbstom.com.pl. Po kliknięciu w kłódkę pojawi się certyfikat wystawiony dla sgb24.pl przez firmę Unizeto Technologies S.A.).
- Nigdy nie loguj się do Bankowości Elektronicznej za pośrednictwem linku otrzymanego w wiadomości e-mail lub sms.
19.08.2020 Oszustwo na dopłatę do przesyłki kurierskiej
Otrzymałeś wiadomość e-mail? Spójrz, kto jest nadawcą? Pamiętaj, że adres, który widzisz, może nie być prawdziwy – pod wyświetloną nazwą może kryć się adres e-mail oszusta.
Masz kliknąć w link w treści wiadomości by dopłacić za usługę? Czekasz na paczkę i przez to ufasz, że komunikat jest wiarygodny? Zatem najedź kursorem na link i – bez klikania! – zobacz do jakiej strony prowadzi! Dokładnie przeczytaj adres strony, może się różnić od prawdziwej strony operatora płatności tylko jednym znakiem. Nie klikaj gdy nie rozpoznajesz adresu.
Jeśli jednak kliknąłeś i jesteś na stronie, na której masz podać wszystkie dane, rzekomo potrzebne do zrealizowania zamówienia – zatrzymaj się na chwilę i pomyśl, czy na pewno podanie wszystkich informacji o sobie jest konieczne? W realnym świecie rzadko tak robimy…
W wirtualnym świecie również zastanów się, gdy ktoś prosi Cię o dane Twojej karty, hasła dostępowe do bankowości internetowej czy zażąda zawartości wiadomości SMS z Banku!
Jeśli jesteś uważny i roztropny przestępcom będzie trudno Cię zmanipulować i ukraść Twoje pieniądze.
Pamiętaj! Zawsze czytaj wiadomości SMS z Banku, zanim przepiszesz kod zastanów się co akceptujesz.
Jeśli potrzebujesz zasięgnąć wiedzy i zdobyć więcej informacji zachęcamy do przeczytania poniższych komunikatów na stronie SGB-Banku SA. Możesz także zapoznać się z ostrzeżeniami o zagrożeniach na stronach Związku Banków Polskich
Pamiętaj, że to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
13.07.2020 r. Uwaga na oszukańcze serwisy internetowe oferujące inwestycje w kryptowaluty oraz na rynku Forex
W trosce o bezpieczeństwo środków oraz danych naszych klientów ostrzegamy przed próbami wyłudzeń związanych z inwestowaniem na rynkach kryptowalut i Forex.
Szczegółowe informacje w informacji Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP o zagrożeniu związanym z ofertami inwestycji na rynku Forex i Bitcoin z dnia 10 lipca 2020 r.
08.06.2020 r. Uwaga na wiadomości e-mail z szantażem udostępnienia prywatnych danych
Szanowni Klienci,
obserwujemy obecnie kampanię e-mail związaną z rozsyłaniem przez przestępców fałszywych wiadomości z żądaniem okupu (zapłaty).
Atakujący mogą wykorzystywać w polu nadawcy (ang. FROM) imiona i nazwiska pracowników SGB-Banku oraz Banków Spółdzielczych naszego Zrzeszenia. Przestępcy żądają okupu w zamian za nie ujawnianie kompromitujących treści, które pochodzą z Państwa komputerów. Jest to blef, atakujący nie są w posiadaniu takich danych.
Przestępczy e-mail ma na celu wyłudzenie okupu. Prosimy nie odpowiadać na taką wiadomość oraz nie podejmować prób związanych z opłaceniem okupu. Podejrzaną wiadomość rekomendujemy usunąć ze swojej skrzynki odbiorczej.
25.05.2020 r. Uwaga! Przestępcy atakują przedsiębiorców korzystających z Programu Tarcza Finansowa PFR
Ostrzegamy przed telefonicznymi próbami podszywania się pod pracowników Banku, pracowników instytucji publicznych – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Policji, Prokuratury oraz za przedstawicieli firm, które proponują pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.
Celem przestępców jest wyłudzenie Państwa danych, dotyczących m.in.: danych identyfikacyjnych, haseł, kodów PIN/SMS, danych osobowych (w tym nr PESEL) czy danych związanych z saldem konta lub ostatnimi operacjami wykonywanymi na rachunku. Próba wyłudzenia danych może być realizowana także za pomocą komunikacji SMS lub e-mail.
W takich przypadkach prosimy o szczególne zachowanie ostrożności i nie podawanie jakichkolwiek danych przez telefon czy e-mail. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości SMS lub e-mail prosimy na taką korespondencję nie odpowiadać.
W razie jakiejkolwiek wątpliwości prosimy o przerwanie połączenia telefonicznego i natychmiastowy kontakt z Bankiem
Przypominamy!
- Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
- Pracownik Banku nigdy nie prosi o zainstalowanie jakiejkolwiek aplikacji, do której link (lub załącznik) wysłany jest za pomocą SMS lub poczty e-mail.
- Dzwoniąc na infolinię Banku, mogą Państwo poprosić o zweryfikowanie tożsamości pracownika.
16.03.2020 r. Ostrzegamy przed oszustwami „na koronawirusa”
Przestępcy wykorzystują każdą okazję – w obecnej sytuacji do wyłudzenia pieniędzy oraz danych osobowych stosują socjotechniki związane z koronawirusem.
Przykładami takich ataków mogą być m.in.
- Fake newsy
(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej – Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),
- Mapy przedstawiające zasięg oddziaływania koronawirusa
(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
- Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA
(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),
- Oferowanie leków, testów na koronawirusa
(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
- Jak chronić się przed działalnością oszustów?
Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.
Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać – wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.
02.09.2019 r. Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon
Ostrzegamy, przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS informując rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości.
W rzeczywistości celem oszustów jest zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego.
Przypominamy!
Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
W przypadku gdy odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku i masz jakiekolwiek wątpliwości czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się z bankiem.
16.05.2019 r. Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności!
Ostrzegamy przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności.
27.02.2019 r. Uwaga na fałszywe maile z informacją o wszczęciu kontroli z Urzędu Skarbowego!
Uwaga na fałszywe maile z informacją o wszczęciu kontroli z Urzędu Skarbowego!
Szanowni Klienci!
Ostrzegamy przed kampanią internetową, w której przestępcy wykorzystując komunikację e-mail podszywają się pod Urząd Skarbowy. W treści maila znajduje się spakowany załącznik (najczęściej archiwum z rozszerzeniem .tar) zawierający złośliwe oprogramowanie. Otwarcie tego dokumentu jest bardzo niebezpieczne i grozi zainfekowaniem komputera złośliwym oprogramowaniem!
Poniżej przykładowa treść wiadomości:
Nadawca (pole Od): URZĄD SKARBOWY
Temat: INFORMACJA О ZAMIARZE WSZCZĘCIA KONTROLI SKARBOWEJ
Nadawca: URZĄD SKARBOWY
Do:
Urząd Skarbowy odczytać zawiadomienie о zamiarze zainicjować kontroli w dniu 18.04.2019r. Wobec braku możliwości ustawienia kontaktu telefonicznego w dniach 4-7.04.2019r. i nie zastania podatnika w jego siedzibie w dniu 6.04.2019r. w celu ustalenia terminu wszczęcia kontroli. Urząd Skarbowy wyznacza termin zainicjować kontroli na 29.04.2019r. о godz. 9.00.
Jednoczesnie Urzqd Skarbowy informuje, ze zgodnie z art. 92a ustawy z dnia 13 pazdziernika 1998r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz.74 z p6zn. zm.) w zwiqzku art. 80 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 г. о swobodzie dziatalnosci gospodarczej (Dz. U. z 2007 r.. Nr 155, poz. 1095 z pozn. zm.) czynnosci kontrolnych dokonuje si$ w obecnosci kontrolowanego lub osoby przez niego upowaznionej. Oznacza to ze w wyzej wymienionym terminie jest Pani/Pan zobowiązana do obecnosci w siedzibie swojej Firmy i wspofpracy z inspektorem kontroli. Ponadto zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy о swobodzie dziatalnosci gospodarczej jest Pani/Pan zobowiązuje do pisemnego wskazania osoby upowaznionej do reprezentowania Pani/Pana w trakcie kontroli, w szczegolnosci w czasie Pani/Pana nieobecnosci.
Jest Pani/Pan zobowiązania do przygotowania wszystkich potrzebnych dokumentow zwiqzanych z prowadzone przez Pani/Pana Firm wymienionych w załączniku(dokumenty.rar).
Nieobecnosc Pani/Pana moze zostac uznana za stan wyczerpuje znamiona wykroczenia okreslonego w art. 98 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 pazdziernika 1998 r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz. 74 z pozn. zm.).
INSPEKTOR KONTROLI
Urząd Skarbowy
mgr Marian Jakubowski
Prosimy nie otwierać załączników w przypadku otrzymania takiej wiadomości. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy kierować pytania bezpośrednio na naszą infolinię: 800 88 88 88 lub (+48) 61 647 28 46.
Pamiętaj – nigdy nie otwieraj załączników z wiadomości, które budzą Twój niepokój lub których się nie spodziewasz! Autentyczność działań urzędowych zawsze możesz potwierdzić w danym urzędzie, kontaktując się z nim osobiście.
Ostrzeżenie Ministerstwa Finansów w tej sprawie: https://www.gov.pl/web/kas/uwaga-na-falszywe-e-maile-o-zamiarze-wszczecia-kontroli-skarbowej
Więcej informacji o aktualnych zagrożeniach znajdziecie Państwo na stronach WWW:
Związku Banków Polskich
Związku Banków Polskich – Bezpieczny Bank
Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego
CERT Orange